Wednesday, June 25, 2008

pErhaTiaN PerHatIAn!!!!

SILA AMBIL PERHATIAN :

Cara Terbaru Menyebar HIV POSITIF... VIRUS PENYAKIT AIDS

Berikut adalah artikel yang perlu diambil perhatian sekiranya anda belum membacanya...

Sila baca artikel berikut mengenai orang yang HIV positif seronok menyebarkan virus HIV. Ianya pernah ke udara di dalam Televisyen Thailand dimana pesakit HIV ditangkap & didakwa, tapi apa gunanya, beliau telahmerosakkan ramai orang awam yang tak berdosa.

Jadi sila berhati-hati...

Beberapa tempat berbahaya dan kebarangkalian>menemui jarum penyuntik yang telah digunakan penagih :

1. Di kawasan pantai. Apabila anda berjalan di pantai sila pakaiselipar sebab jarum yang ada HIV telah terdedah dan menimbus jarumpenyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini kemudiannya terdedah akibat ombak.

2. Di kawasan permainan kanak-kanak. Satu lagi kawasan pilihan penagih.Terdapat kes di Australia di mana kanak-kanak yg tak berdosa telahtercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan lunsur>kemudiannya didapati HIV positif.

3. Di panggung wayang. Sila pastikan kerusi yg anda duduki. Kes yangterjadi apabila seorang perempuan duduk di kerusi beliau dan terasa sesuatubenda mencucuk. Beliau berdiri dan mendapati ada penyuntik dan notaberbunyi "Welcome to the real world, you are now HIV positive". Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapat virus HIV. Ianya berlaku di Hawai jadi berhati-hati....

4. Di Georgia & Florida, ada kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling, mesin air minuman...jadipastikan bila anda membeli air atau kandi, perhatikan betul-betul tempatmengembalikan wang syiling....mungkin terdapat jarum penyuntik di dalamnya. Ini adalah nyawa anda.

Sila 'foward' maklumat ini kepada orang lain,especially keluarga, kawan2 dan sesiapa sahaja...

ihsan: Dr Yasmin Anum Mohd Yusof Associate Professor & Head Dept. ofChemical Pathology School of Medical Sciences USM

No comments: